דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהנדס - כל מה שצריך לדעת על התואר 

מאת    [ 03/11/2008 ]

מילים במאמר: 516   [ נצפה 3609 פעמים ]

מהנדס - כל מה שצריך לדעת על התואר

הנדסה היא תחום רחב ומרתק העוסק ביישום של המדע לצרכים אנושיים באמצעות תכנון, פיתוח ויצור של אובייקטים ותהליכים. לפניכם סקירה קצרה על לימודי תואר בהנדסה ועל מכלול המאפיינים של מקצוע ההנדסה בדרך להגשים את חלומה של כל אמא יהודיה לילד מהנדס .

על המקצוע

מהנדס הוא מקצוע יוקרתי ומבוקש, אשר הנחיצות בו הלכה ועלתה בעקבות התיעוש הגובר במאה העשרים, המהפכה הטכנולוגית וההתפתחות המטאורית של תחומי המחשבים וההי-טק. ישנם מסלולים ללימוד הנדסה שאינם אקדמיים, אלא בעלי אוריינטציה טכנולוגית-יישומית. לימודים אלה אינם מעניקים לבוגריהם תואר מהנדס אלא הנדסאי (PE). הנדסאים יכולים להמשיך בלימודי הנדסה מקוצרים, המוצעים ע"י מכללות ואוניברסיטאות שונות להשלמה לתואר מהנדס.

מהנדס הוא בוגר תואר ראשון בהנדסה (BSc/BTech) באחת הדיסציפלינות המדעיות, אשר נרשם בפנקס המהנדסים והאדריכלים. המרכז העיקרי להכשרת מהנדסים בישראל הוא הטכניון, אך במרוצת השנים נפתחו פקולטות להנדסה בכל האוניברסיטאות בארץ. בשנים האחרונות נפתחו גם מכללות אקדמיות רבות, המציעות לימודי הנדסה וכן מכללות ייעודיות להנדסה. כתוצאה מכך, עלה משמעותית מספר תלמידי ההנדסה ותנאי הקבלה לתואר ראשון בהנדסה ירדו, באופן שמאפשר לרבים יותר ללמוד אותו. בדומה לעו"ד, רו"ח ורוקחים רשאי מהנדס להוסיף את התואר "אינג'" (ENG) לשמו בכדי להעיד על היותו מהנדס מוסמך. רשאי להשתמש בתואר מהנדס גם הנדסאי או טכנאי, העוסק בהנדסה כמקצוע, אולם הוא חייב לציין את הסמכתו ואינו רשאי להשתמש בכינוי "אינג'".

מהלך הלימודים

לימודים לתואר מהנדס , בין אם התואר הרשמי הניתן הוא BSc או BTech, נמשכים 4 שנות לימודים מלאות. לימודים אלה כוללים קורסי בסיס של יסודות ההנדסה וקורסי התמחות. בין קורסי הבסיס ניתן למצוא קורסים במדעים, מתמטיקה, פיתוח מודלים, ניתוח מערכות וכד'. קורסי ההתמחות ניתנים בהתאם לתחום המקצועי שנבחר. לימודי הנדסה נחשבים ללימודים תובעניים המצריכים תרגול רב.

תחומי התמחות

מאחר והנדסה עוסקת ביישום מדעי לצרכי תכנון, היא כוללת תתי-תחומים רבים העוסקים בענפי מדע שונים או באובייקטים שונים לתכנון. לימודי ההנדסה אינם אחידים והם מכשירים מהנדסים במגוון רחב של תחומים. מועמד המעוניין בלימודי הנדסה צריך לשאול את עצמו ראשית, באיזה תחום הנדסי ברצונו להתמחות. ישנם עשרות תחומי הנדסה, והעיקריים שבהם הם-


    • הנדסת תעשייה וניהול- מהנדס תעשייה וניהול הוא מהנדס המתמחה בתכנון וייעול של מערכות תעשיה ומערכות כלכליות גדולות. זהו מקצוע נדרש ביותר, אשר מאפיין את מרבית נושאי המשרות הבכירות בחברות תעשייה.
    • הנדסת מכונות- מהנדס מכונות מתמחה בתכנון מערכות מכניות ומערכות אנרגיה ייעודיות, במטרה ליצור וליעל מערכות ממוכנות.
    • הנדסה אזרחית- מהנדס אזרחי הוא מהנדס העוסק בתכנון ובהקמה של פרויקטים אזרחיים, כגון מבנים, גשרים, כבישים, מערכות איכות סביבה, מערכות בטיחות וכד'. מהנדסים אזרחיים מתמחים לרוב באחד הענפים של ההנדסה האזרחית לאחר לימודיהם, או אף במהלך הלימודים כמסלול התמחות.
    • הנדסת מחשבים ותוכנה- הנדסת מחשבים עוסקת בתכנון ופיתוח יעיל של רכיבי חומרה ותוכנה למחשבים. מהנדס מחשבים עוסק בתכנון ופיתוח חומרה, בעוד מהנדס תוכנה עוסק בפיתוח יעיל ושיטתי של תוכנות למחשבים.
    • הנדסת חשמל- מהנדס חשמל עוסק בניתוח, פיתוח ויישום של מערכות אלקטרוניות, לרבות מערכות בקרה, התקנים אלקטרוניים, מעגלים משולבים, מערכות אופטיקה ואופטו-אלקטרוניקה, מערכות תקשורת ועוד.

בנוסף לתחומים אלה קיימים תחומי הנדסה רבים נוספים, פופולאריים פחות, כגון- הנדסת אווירונאוטיקה, הנדסה ביו-רפואית, הנדסה גרעינית, הנדסה חקלאית, הנדסת תחבורה, הנדסת מערכות תקשורת ועוד.

אפשרויות התעסוקה עבור מהנדס הן רבות ומגוונות. מהנדסים יידרשו תמיד לעבודה בכל תחומי התכנון, הפיתוח והיצור, בין אם בחברות פיתוח ויצור ובין אם בחברות יעוץ והנדסה, המספקות שירותים של מהנדס במגוון תחומים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב